Producent Corona investeert weer in wietproducent
Constellation Brands, bekend van onder andere biermerk Corona en wodkamerk Svedka, heeft sinds oktober 2017 een belang in Canopy Growth, een Canadese wietproducent. Constellation Brands heeft deze maand naar eigen zeggen de grootste deal in de beginnende wietsector afgesloten door (als eerste brouwer!) 5 miljard Canadese dollar (3,4 miljard euro) te steken in Canopy Growth.
Als dank voor de investering stijgt het belang van Constellation Brands in Canopy Growth met 104,5 miljoen aandelen van 9,9% naar maar liefst 38%. Bovendien mag het bedrijf de komende 3 jaar het belang uitbreiden naar ruim 50% met de ontvangen 139,7 miljoen warrants. Hiervoor betaalde Constellation Brands 48,60 Canadese dollar per aandeel, wat ruim 51,2% meer was dan de koersen op dat moment waren. Het bedrijf ziet echter de groeikansen van de cannabissector, de verwachting dat Amerika volledig wordt gelegaliseerd, de leidersrol van Canopy Growth en de bedreigingen voor de alcoholbranche.
Canopy Growth daarentegen hoopt door de investering op een sterkere positie in de 30 (nieuwe) markten waar de cannabiswetgeving versoepeld wordt. Het bedrijf, dat op de beurs van Toronto bekend is onder de naam WEED en medicinale wiet kweekt, is één van de grootste spelers in de Canadese cannabismarkt. Na de investering ging de beurskoers van Canopy Growth flink omhoog en steeg de winst met maar liefst 258 Canadese dollar!
Ook Molson Coors en Heineken namen belangen in marihuanabedrijven, om zo marktaandeel te behouden. De overnamegolf is begonnen!