De stijgende populariteit van zuivelvervangers zoals hennepmelk

De markt voor plantaardige melk groeit. Het is hip, duurzaam en op steeds meer plekken verkrijgbaar. En dat biedt kansen voor hennepmelk!
Het Belgische Alpro maakt al sinds 1980 plantaardige alternatieven voor melk, boter en koemelk. Ook bij Starbucks kun je tegenwoordig kiezen voor melkvervangers op basis van soja, kokos, amandel en havermout. Het aantal aanvragen voor het keurmerk dat aangeeft dat een product geschikt is voor veganisten en vegetariërs stijgt in Nederland. Niet alleen vanwege het idee dat veganistisch eten gezonder is, maar ook vanwege het duurzame aspect. Waar zuivelvervangers voorheen vooral aangeprezen werden aan mensen met koemelkallergie of lactose-intolerantie, is dat nu aan iedereen. Het duurzame aspect, plantendrank zorgt voor de helft minder CO2-uitstoot dan koemelk en is dus beter voor het klimaat, weegt daarbij zwaar. Voor de productie van sojadrink is minder land en water nodig dan voor de productie van koemelk. Ook is de uitstoot van broeikasgassen en meststoffen minder bij de productie van sojadrink.
Opmars
De wereldwijde omzet van plantaardige melk is in zes jaar tijd verdubbeld. In Nederlandse supermarkten is de omzet van plantaardige melk in 2017 met 6,6% gestegen. De opmars van melkvervangers zou wel eens sneller kunnen gaan dan die van vleesvervangers, omdat een alternatief voor zuivel ontwikkelen minder gecompliceerd is. De verwachting is dat het wereldwijde marktaandeel voor zuivelvervangers jaarlijks met 50% groeit. Er komen steeds meer nieuwe merken bij en ook huismerken brengen andere producten op de markt. De opkomst van de melkvervangers loopt parallel met een daling van de zuivelconsumptie.
Hennepmelk zou volgens stichting ProVeg, een internationale stichting die veganistisch eten wil bevorderen, een goede vervanger zijn voor koemelk. Hennepmelk heeft een notige smaak en bevat veel Omega 3-vetzuren die beschermen tegen hart- en vaatziekten.